کف سابی ساختمان چیست؟

عملیات شست‌و‌شو، صیقل دادن و لایه‌برداری کف ساختمان کفسابی می‌گویند.

در این فرآیند با توجه به مصالح و شرایط کف ساختمان، پروسه صورت میگیرد. هدف از کفسابی ساختمان  تنها تمیزکاری و صیقلی کردن ساختمان نیست بلکه اهداف دیگری نیز در نظر گرفته میشود

اهداف کف سابی ساختمان

تمیز و صیقلی کردن کف ساختمان: اولین و مهم ترین هدف کف سابی ساختمان است.

در فرایند کف سابی از ماشین ها و مواد خاصی استفاده میکنند که به مراتب نتایج بهتری نسبت به روش های دستی به ارمغان میآود.

از بین بردن مواد مزاحم و چسبنده سطوح: بسیار دیده شده که پس از بنایی یا رنگ کاری یا برداشتن دکور از مکانی، کف ساختمان ها بدشکل شده اند که این مواد با روش های دستی هم از بین نمیروند. یکی از اهداف کف سابی از بین بردن این گونه مواد و صاف کردن سطوح ساختمان است.

از بین بردن لکه : ممکن است چای، آبمیوه یا مواد دیگری روی سطح زمین بریزد.

گاها دیده شده این لکه‌ها با شست‌و‌شو و مواد شوینده عادی از بین نمیروند.

هدف از این کار از بین بردن لکه های مقاوم است.

راحت کردن فرآیند تمیزکاری: وقتی شن و ماسه، چسب و رنگ و سایر ناهمواری های سطح ساختمان برداشته شود. نظافت ساختمان به مراتب راحت تر از زمانی میشود که این سطوح دارای این گونه ناهمواری ها باشد. یکی دیگر از اهداف کف سابی ساختمان راحت کردن تمیز کاری است چراکه کف سابی یک فرآیند لایه برداری نیزهست.

از بین بردن اشکالات، ناصافی و ناهمواری‌های سطوح: هدف کفسابی ساختمان پر کردن ناهمواری ها و ترک ها نیز است.

کف سابی نه تنها کف را جلا میدهد بلکه منجر به پر شدن روزنه های سنگ نیزمی شود و با پر کردن ناهمواری ها و ترک ها از نفوذ آلودگی و جرم دها جلوگیری میکند.

روش های کف سابی

روشی که برای کف سابی انواع کف پوش ها استفاده میشود، متفاوت است.

کفپوش چوبی

انواع مختلفی کفپوش های چوبی وجود دارد بسته به اینکه واکس شده، روغن کاری شده یا دارای پوشش پلی یورتان هستند، روشهای مختلفی برای کف سابی و نظافت آنها باید در نظر گرفته شود. ابتدا باید نوع پوشش کف چوبی را تعیین شود و شیوه مناسب با آن در نظر گرفته شود.

نکته مهم نظافت این گونه کف ها این است که حداقل آب باید در شست و شوی آنها استفاده شود و پس از آن کاملا آب گرفته و خشک شود.

کف سابی ساختمان

کف سابی کف پوش های سنگی و موازاییک

این گونه کف پوش ها کمتر آسیب پذیرند و میتوان با یک ماشین اسکرابر، یک لایه نازک از سطح آن برداشت. این گونه لایه برداری ها باعص میشود سنگ صاف و صیقلی شود. در برخی از سنگ ها از روش هایی چون اپوکسی استفاده  میکنند. دراین روش، حتی کوچک ترین خط هم روی سنگ یا سرامیک باقی نمیماند. گاهی از ماده رزین برای براق کردن سنگ استفاده میشود.

رزین هرگونه خش را از بین میبرد. به نوعی جای خش و خط ها را پر میکند. این نوع کف سابی ساختمان گران تر است ولی براقی خیره کننده ای رابه ارمغان میآورد.

کاشی ترکیبی وینیل

کاشی ترکیبی وینیل یا VCT یک نوع کف پوش است که بیشتر کاربرد تجاری دارد. نظافت این گونه کف پوش ها با استفاده از ماشین های اسکرابر بلامانع است.

برای کف سابی ساختمان از ماشین هایی استفاده میکنند که با برق سه فاز و تک فاز کار میکند. این که محل کار شما یا محل زندگی شما مجهز به برق سه از یا تک از باشد نیز تا حد زیادی روی شرایظ کف سابی ساختمان تاثیر گذار است.

برخی از ماشین ها و روش های کف سابی مناسب نمایشگاه ها و مکان های بزرگ است. این گونه ماشین ها تمیز سطحی را به ارمغان میآورد این در حالی است که برخی ماشین های کف سابی لایه برداری عمیق تری را انجام میدهد. استفاده از هرکدام ازاین ماشین ها نیاز به متخصص دارد

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *