نمای ساختمان ها همیشه در معرض آلاینده ها قرار دارند به خصوص  ساختمان هایی که در فضای شهری قرار دارند که درهمیشه در معرض دود وخاک و باد قرار دارند. این گونه آلاینده ها وقتی به سطح سنگ یا سایر متریال های ساختمانی بچسبد به مرور زمان رسوب میکند و تبدیل به جرم میشود. از طرف دیگر در بسیاری از شهرهای بزرگ شاهد باران های اسیدی هستیم. این باران ها موادی با خود به همراه میاورند که به سطح ساختمان میچسبد و به راحتی هم جدا نمیشود. اگر این جرم و رسوبات به حال خود رها شوند، جلوه و زیبایی ساختمان را از بین میبرند.

اگر بخواهیم تعریفی از نماشویی ساختمان ارائه دهیم باید بگوئیم از بین بردن جرم ها و رسوبات موجود روی نمای ساختمان ها به منظور تمیزی و بهتر کردن نمای سازه و بالا بردن دوام نمای ساختمان.

 

انواع روش های نماشویی ساختمان از لحاظ دسترسی

برای دسترسی به مناطق گوناگون و از بین بردن رسوبات نمای ساختمان ها از روش های مختلفی استفاده میشود. در ادامه چند نمونه ازمعمول ترین روش هایی که در نماشویی ساختمان استفاده میشود را بیان میکنیم.

نماشویی با طناب:

این روش بیشتر درساختمان هایی صورت  میگیرد که شیشه بیشتری دارد در این روش کارگربا طناب وصل میشود و قسمت های مختلف نما را شست و شو میدهد. این روش دردسرهای نصب داربست و تجهیزات اضافی را ندارد و در ساختمان هایی که تمام آن شیشه است بیشترین کاربرد را دارد.

نماشویی ساختمانروش نماشویی با بالابر

اگر اپراتور نماشو را با بالابر حمل کنیم در این صورت از این روش استفاده کرده ایم. در این روش باید از بالابر استفاده کنیم و پس هزینه بالاتری میطلبد.

نماشویی به وسیله داربست

از این روش کمتر در نماشویی ساختمان استفاده میشود ولی با این روش امکان دسترسی کارگربیشتر است.

انواع روش های نماشویی ساختمان از لحاظ مواد به کار برده شده

نماشویی به وسیله آب

در این روش مواید مورد استفاده آب است ولی روش مورد استفاده میتواند متفاوت باشد.

نماشویی با دستگاه فشار آب قوی

گاهی به جای استفاده از بالابرو طناب از دستگاه فشار قوی استفاده میشود تا کار شست و شو را به خوبی انجام شود. دراین روش از دستگاه برای وارد آوردن فشار بر آب استفاده میکنند. در این نوع روش کارگر اپراتور دستگاه فشار آب را با توجه به فضای ساختمان تنظیم میکند. آبی که برای شست و شو مورد استفاده قرار میگیرد آب گرم یا سرد است.

نماشویی به وسیله خیساندن

این روش یک روش کاملا موثر در از بین بردن انواع آلودگی است در این روش قبل از عملیات پاک سازی، نمای سازه خیسانده میشود تا فرایند پاک سازی و پاک کردن آلودگی از آن راحت تر صورت بگیرد.

نماشویی به وسیله بخار

از انجایی که نمای ساختمان ها انواع مختلفی دارد روش ها و مواد مورد استفاده در نماشویی نیز باید متفاوت باشد. گاها دیده شده که متریال استفاده شده در نمای ساختمان به قدری ظریف و آسیب پذیر است که استفاده از روش ها و مواد معمول باعث آسیب زدن به مصالح آن خواهد شد، در این صورت است که  از بخاربرای از بین بردن رسوبات و جرم استفاده میکنند.

نماشویی ساختمان

نماشویی ساختمان به وسیله موادشیمیایی

در صورتی که نمای ساختمان حساس نباشد و عمق رسوبات بالا باشد، ا زمواد شیمیایی خاصی برای از بین بردن رسوبات و آلودگی ها استفاده میشود. در این روش باید دقت لازم را در انتخاب نوع ماده شیمیایی لحاظ کرد چرا که برخی مواد شیمیایی باعث تخریب نمای ساختمان میشود. پس قبل از انتخاب نوع ماده شیمیایی باید دقت کرد که آیا این ماده شیمیایی با این نوع مصالح همخوانی دارد یا خیر.

روش های مکانیکی دیگر مثل لایه بردای و تراشیدن لایه ای نمای ساختمان نیز مورد استفاده قرار میگیرد ولی به ندرت مورد استفاده قرارمیگیرد چرا که بیشتر نماها با روش های معمول کاملا تمیز میشوند و نیازی به روش های پیچیده و سخت تر ندارند.

سخن آخر

کار تمیز کردن این گونه فضاها به علت عدم دسترسی به تجهیزات خاصی نیاز دارد.این که نمای ساختمان از چه نوعی باشد و چه زمانی از آخرین زمان تمیز کردن آن گذشته باشد و محیطی که ساختمان درآن قراردارد چه نوع است مشخص کننده نوع و روش نماشویی ساختمان است.

مثلا تمیزکردن و نماشویی نمای ساختمان هایی که در محل های پرتردد شهرهای شلوغ و پرترافیک هستند و از جنس کامپوزیت با تمیز کردن نمای شیشه ای یک ساختمان مسکونی که در جای پرترافیک نیست، کاملا متفاوت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *