چک لیست نظافت ساختمان مسکونی

چک لیست نظافت ساختمان مسکونی چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده است که در نقاطی به گرد و غبار، زنگ زدگی یا کثیفی برخورد کرده اید. یا شاید برای کاهای نظافتی همیشه با کمبود وقت مواجه می‌شوید. راه حل تمام مشکلات نظافتی داشتن برنامه است. چک لیست نیز نوعی برنامه است که برای اهداف نظافتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا باید از چک لیست نظافت ساختمان مسکونی استفاده کنیم؟

ساده‌ترین راه برای تمیز نگه‌داشتن ساختمان مسکونی پایبندبودن به برنامه نظافتی است. برنامه نظافتی به شما امکان می‌دهد کمتر استرس داشته باشید، برای مثال، در صورت که بدانید هر روز چه وظایفی دارید، ناراحتی بسیار کمتری نسبت به زمانی دارید که نمی‌دانید چه کاری باید بکنید و کی دوباره باید نظافت این مکان را چک کنید.
داشتن چک لیست نظافت ساختمان مسکونی شما را از سردرگمی بیرون میاورد. اگر این برنامه با زمان بندی همراه باشد، شما به راحتی می‌توانید به کارهای روزمره خود برسید و برنامه نظافتی خود را نیز انجام دهید. کاری که باید انجام دهید این است که هر چند وقت یک‌بار نظافت‌کننده‌های خود را بیرون بیاورید و مشغول به کار شوید.

چک لیست نظافت ساختمان مسکونی

قبل از ایجاد چک لیست نظافت ساختمان مسکونی چه کنیم؟

گام اول در نظافت- قبل از این که چک لیست نظافت ساختمان مسکونی تنظیم کنید این است که تمام اتاق ها و مناطقی را در خانه خود که نیاز به تمیز کردن منظم دارند، از جمله راهروها، راه پله ها و ورودی ها فهرست کنید.

مناطقی را که اغلب از آنها استفاده نمی‌کنید، مانند انبار یا اتاق مهمان، برنامه منظم تمیز کردن خود را حذف کنید. توجه کنید که این قسمت‌ها باید در دوره‌های سالانه یا هر چند ماه یکبار تمیز شوند پس در چک لیست جایی ندارند.

گام دوم این است که هر قسمت را به صورت مجزا بررسی کنید. تمام وظایف نظافتی که باید در هر قسمت انجام شود را برای هر قسمت از ساختمان یادداشت کنید.

هر ساختمان مسکونی شامل سه قسمت اصلی اتاق،

حمام و دستشویی، آشپزخانه است. برنامه نظافتی برای هر قسمت در ادامه آورده شده است. این فقط یک نمونه است و شما بسته به نیاز خود میتوانید به این لیست نظافتی آیتم‌هایی را اضافه کنید.

چک لیست نظافت ساختمان مسکونی

اتاق‌ها

تمیز کردن مکان

هایی که با لمس دست دچار لک شده‌اند مثل کیبرد، میز، کمد دستگیره‌ها
گردگیری طاقچه، پرده، قاب عکس، آباژورها و مبلمان
گردگیری قفسه های کتاب با دستمال مرطوب

تکان دادن فرش
جارو کردن کف اتاق هامرتب کردن درون کمدها، دور ریختن کاغذهای باطله، عوض کردن پاکت سطل زباله

آشپزخانه

شستن ظرف‌ها
تمیز کردن پیشخوان و سینک ظرفشویی
تمیز کردن اجاق گاز، فر و هود و مکان هایی که ممکن است چرب شده باشند مثل کاشی هایی که نزدیک گاز هستند
پاک کردن منظم کابینت و اپن آشپزخانه
مرتب کردن درون کشوها و درون کابینت‌ها ( این کاب بهتر است به صورت ماهانه صورت بگیرد)
مرتب و تمیز کردن درون یخچال

حمام و دستشویی

تمیز کردن آینه ها
تمیزکردن پیشخوان و سینک دستشویی
تمیزکردن دوش، درب دوش و وان برای جلوگیری از ایجاد جرم
اطمینان از پر بودن مایع دستشویی

 

زمان بندی نظافت

این که  هر چند وقت یکبار می‌خواهید هر اتاق را تمیز کنید، تا حد زیادی به شرایط خودتان بستگی دارد. ولی بیشتر فضاهایی که ذکر کردیم به نظافت هفتگی یا دو هفته‌ یک بار نیاز دارند.

مهم است که هنگام تعیین دفعات برنامه نظافت کل خانه، سبک زندگی خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر خانواده شما در بیشتر روزهای هفته از خانه دور هستند، ممکن است نیازی به نظافت به اندازه فردی که با بچه‌های کوچک در خانه می‌ماند، نباشد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که فضاهای عمومی مانند آشپزخانه، حمام و اتاق مهمان بیشتر از فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب نیاز به تمیز کردن دارند.

مناطق خاصی را به روزهای خاصی اختصاص دهید. به عنوان مثال، دوشنبه: آشپزخانه، ورودی، و اتاق لباسشویی را تمیز کنید. سه شنبه: اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری؛ چهارشنبه: حمام; و پنجشنبه: راهرو و اتاق خواب
هر روز به یک اتاق یا کار بپردازید تا همه کارها را یکجا انجام ندهید. به عنوان مثال، دوشنبه را به تمیز کردن آشفتگی های آشپزخانه اختصاص دهید، روز سه شنبه جاروبرقی را بیرون بیاورید، چهارشنبه را روز تعویض ملحفه و غیره قرار دهید. این کار باعث می‌شود بدانید چه روزی چه کاری باید انجام دهیدو نظافت عمقی و بهتری داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *